Logo ÚZPLN

ÚSTAV PRO ODBORNÉ ZJIŠŤOVÁNÍ PŘÍČIN LETECKÝCH NEHOD

Průvodní formulář k předběžné a závěrečné zprávě


Datum události : 2006-05-11
Číslo zprávy :
Druh zprávy : Závěrečná zpráva
Místo události : TMA II Praha
Druh události : Incident
Hmotnostní kategorie MTOM : <2250 kg
Druh provozu : Rekreační a sportovní létání
Druh letadla / SLZ : Letouny
Typ letadla / SLZ : BE 33 Bonanza
Zdravotní následky události : Bez zranění
PDF dokument : pdf

Popis:

Dne 11. května 2006 ÚZPLN obdržel od ŘLP ČR, s.p. oznámení incidentu letadla Beech 33 Bonanza. Pilot letadla, který prováděl VFR let z letiště Gera – Leumnitz (EDAJ) na letiště Bratislava (LZIB), vstoupil do FIR Praha bez navázání spojení s příslušným stanovištěm ATC. Severně od bodu Rakovník vletěl v hladině 5500 ft do TMA IV LKPR a následně do TMA II LKPR bez navázání předepsaného oboustranného spojení s příslušným stanovištěm řízení letového provozu (APP Praha), čímž nepovoleně narušil řízený prostor třídy C. Stanoviště letové informační služby se pokusilo bezvýsledně navázat obousměrné spojení s neidentifikovaným letadlem, které vstoupilo do FIR Praha ještě před tím, než narušilo TMA IV LKPR. Pilot letadla se ohlásil na kmitočtu letové informační služby až v době, kdy proletěl TMA III LKPR. Podle instrukcí stanoviště ATS potom pokračoval v letu VFR na letiště určení. Na základě oznámení bylo zahájeno odborné zjišťování příčin incidentu. Příčinou byl chybný postup pilota v navázání oboustranného spojení s příslušným stanovištěm ATS před vstupem do řízeného prostoru.