Logo ÚZPLN

ÚSTAV PRO ODBORNÉ ZJIŠŤOVÁNÍ PŘÍČIN LETECKÝCH NEHOD

Průvodní formulář k předběžné a závěrečné zprávě


Datum události : 2006-05-11
Číslo zprávy :
Druh zprávy : Závěrečná zpráva
Místo události : Chodovská Huť
Druh události : Letecká nehoda
Hmotnostní kategorie MTOM : <2250 kg
Druh provozu : Rekreační a sportovní létání
Druh letadla / SLZ : Sportovní letecká zařízení
Typ letadla / SLZ : M 7 ORNIS
Zdravotní následky události : Se smrtelným zraněním

Popis:

Dne 11. 5. 2006 ÚZPLN obdržel od Policie ČR oznámení letecké nehody SLZ kategorie ultralehkého letounu řízeného aerodynamicky (dále jen letadlo) M 7 ORNIS v prostoru obce Chodovská Huť. Dvoučlenná posádka letadla prováděla let z letiště Mariánské Lázně (LKMR) do prostoru k přezkoušení pilota po přestávce v létání. Během letu v malé výšce v prostoru obce Chodovská Huť došlo k částečné destrukci pravého křídla a oddělení obou křidélek. Letadlo následně přešlo do strmého klesání a pod velkým úhlem narazilo do země v zahradě domu na okraji obce Chodovská Huť. Po nárazu letadlo začalo hořet. Svědci z místa letecké nehody se ihned pokusili hasit požár a poskytnout pomoc, ale dvoučlenná posádka zahynula při nárazu do země a letadlo bylo nárazem a požárem zcela zničeno. Komise mohla na základě rozboru zjištěných skutečností a provedených expertiz stanovit pouze pravděpodobné příčiny:

  • instruktor dovolil v průběhu letu, pravděpodobně v důsledku selhání situačního vědomí nárůst rychlosti až do hodnoty kritické pro vznik flutteru;
  • instruktor nedokázal, vlivem dynamiky děje při neočekávaném vzniku flutteru, zabránit nečekaně rychlé destrukci části křídla a oddělení křidélek, které vedly ke ztrátě kontroly příčného řízení;
  • metodika ověření způsobilosti letadla z hlediska zabránění flutteru použitá při záletu letadla neodhalila riziko vyplývající ze slabé odolnosti konstrukce letadla vůči flutteru křídla.