Logo ÚZPLN

ÚSTAV PRO ODBORNÉ ZJIŠŤOVÁNÍ PŘÍČIN LETECKÝCH NEHOD

Průvodní formulář k předběžné a závěrečné zprávě


Datum události : 2009-06-21
Číslo zprávy :
Druh zprávy : Závěrečná zpráva
Místo události : Chrást u LKMB
Druh události : Letecká nehoda
Hmotnostní kategorie MTOM : <2250 kg
Druh provozu : Rekreační a sportovní létání
Druh letadla / SLZ : Para
Typ letadla / SLZ : HOP 330
Zdravotní následky události : Se smrtelným zraněním
PDF dokument : pdf

Popis:

Dne 21. 6. 2009 ÚZPLN obdržel hlášení o letecké nehodě tandemového padáku v obci Chrást v blízkosti letiště LKMB. Pilot tandemového padáku s pasažérkou prováděl seskok z výšky 3000 m nad zemí z letounu AN-2. Po provedení brzděného pádu otevíral hlavní padák, který po otevření přešel do rotace. Pilot tandemového padáku vyhodnotil situaci jako závadu hlavního padáku a provedl jeho odhoz. Volné konce se bez závad oddělily od nosného postroje, levý volný konec ale zůstal zablokován na části obalového dílce a k oddělení tandemového páru od nefunkčního vrchlíku hlavního padáku nedošlo. Pilot tandemového padáku se, po zjištění, že volný konec nejde odpoutat a rotace vzrůstá, rozhodl otevřít záložní padák. Vlivem rotace a malé pádové rychlosti se vrchlík záložního padáku plně nerozvinul a zůstal deformován s částí šňůr zachycenou na tandemový pár. Tím byla jeho funkce znemožněna. Pilot tandemového padáku s pasažérkou dopadli na louku v blízkosti obytných domů v obci Chrást, příměstské části Mladé Boleslavi. Při nárazu do země obě osoby utrpěly smrtelná zranění. S velkou pravděpodobností leteckou nehodu způsobil souběh následujících příčin:

  • konstrukční porucha, způsobená nedokonalou konstrukcí uchycení konců ohebné hadice uvolňovače hlavního padáku, v kombinaci s provozním opotřebením umožnila posun konce z místa uchycení, jeho navlečení do šňůrového uzavíracího očka a tím blokování uvolnění horní a spodní chlopně oddělení pro hlavní padák,
  • pilot tandemového padáku vysunutí konce ohebné hadice nezjistil z důvodů, které nemohly být objasněny,
  • sekundární porucha – provlečení a zachycení levých volných konců nosného postroje pod zablokovanými chlopněmi vedlo k nesymetrickému otevření vrchlíku hlavního padáku, rotaci tandemového páru a v důsledku zablokování úplného odhozu hlavního padáku způsobilo neschopnost záložního padáku plnit požadovanou funkci.