Logo ÚZPLN

ÚSTAV PRO ODBORNÉ ZJIŠŤOVÁNÍ PŘÍČIN LETECKÝCH NEHOD

Průvodní formulář k předběžné a závěrečné zprávě


Datum události : 2011-06-05
Číslo zprávy :
Druh zprávy : Předběžná zpráva
Místo události : LKMO
Druh události : Letecká nehoda
Hmotnostní kategorie MTOM : <2250 kg
Druh provozu : Rekreační a sportovní létání
Druh letadla / SLZ : Para
Typ letadla / SLZ : SILOUHETTE 135/TEMPO 150
Zdravotní následky události : Se smrtelným zraněním

Popis:

Předběžná zpráva o parašutistické nehodě Dne 5.6.2011 došlo na letišti Most (LKMO) k parašutistické nehodě, při které zemřela parašutistka – kameramanka(dále jen parašutistka). Seskok byl proveden z výšky 4 000 m n.t. z letounu PAC 750XL. Jednalo se o její druhý seskok tohoto dne. Tandemový výsadek společně s parašutistkou opouštěli letoun jako poslední. V průběhu volného pádu byl tandempilot v zrakovém kontaktu s parašutistkou a v cca 1 500 m n.t. po vzájemné signalizaci došlo k řízenému rozchodu skupiny (tandem – parašutistka. Ani tandempilot ani nikdo na zemi neviděl otevření padáku parašutistky. Dozorčí doskokové plochy začal organizovat pátrání po nezvěstné parašutistce nejdříve vlastními silami a asi po třiceti minutách požádal o pomoc na lince 158. Pohřešovaná byla nalezena pátrací skupinou PČR ve vzdálenosti 1 150 metrů od vztažného bodu letiště LKMO v ose dráhy 20 v těžko přístupném terénu po více jak 24 hodinách. Dne 6.6.2011 při identifikaci parašutistky bylo na první pohled patrno, že padáková souprava je v neporušeném celistvém stavu jako před nástupem do letounu. Proto byla padáková souprava podrobena detailní prohlídce a kontrole funkčnosti komisí za účasti soudního znalce z oboru sportovní parašutismus dne 7.6.2011 s těmito závěry: - Hlavní padák SILOUHETTE 135, v.č. SI135-003616 byl funkční a bez závad, - Záložní padák TEMPO 150, v.č. 2267 byl funkční a bez závad, - Nosný postroj PS 034V byl funkční a bez závad, - Obalový dílec OP 080C byl funkční a bez závad. Záchranný přístroj CYPRES EXPERT,v.č.1110C3665ECA0260449.3 byl nalezen ve vypnutém stavu. Komisí byl zapnut a vypnut. Při této zkoušce pracoval bez závad. Přístroj byl odeslán na expertízu na specializované pracoviště. Příčiny parašutistické nehody jsou nadále průběžně zjišťovány a ÚZPLN vydá po uzavření případu závěrečnou zprávu.