Logo ÚZPLN

ÚSTAV PRO ODBORNÉ ZJIŠŤOVÁNÍ PŘÍČIN LETECKÝCH NEHOD

Průvodní formulář k předběžné a závěrečné zprávě


Datum události : 2016-08-27
Druh zprávy : Závěrečná zpráva
Místo události : Dlouhá Loučka
Druh události : Letecká nehoda
Hmotnostní kategorie MTOM : <2250 kg
Druh provozu : Rekreační a sportovní létání
Druh letadla / SLZ : Letouny
Typ letadla / SLZ : EV -97R a NG4 VIA
Zdravotní následky události : Se smrtelným zraněním
PDF dokument : pdf

Popis:

Dne 27. 8. 2016 ÚZPLN obdržel oznámení o letecké nehodě v důsledku srážky dvou ultralehkých letounů, která se stala severně obce Dlouhá Loučka na Olomoucku. Piloti tří letounů provedli vzlet z LKOL a společně letěli do prostoru obce Plinkout, kde provedli průlet v malé výšce, manévr zatáčkou a opakovali průlet nad obcí. Potom letěli východním směrem. Letoun NG 4 VIA narazil zespodu do letounu EV-97 R Eurostar. Náraz způsobil poškození obou letounů. Piloti se v malé výšce nad zemí pokusili o svoji záchranu použitím záchranných systémů. Letoun NG 4 VIA narazil pod velkým úhlem do země a byl zcela zničen. Pilot přitom utrpěl zranění neslučitelná s životem. Letoun EV-97 R Eurostar dopadl na zem naplocho a byl nárazem poškozen. Dva piloti utrpěli těžká zranění. Celou situaci zahlédl pilot třetího letounu, který se k místu dopadu ULL vrátil zatáčkou a následně ohlásil leteckou nehodu na LKOL.

Příčinná souvislost je dána:

1) Nedodržením dostatečné vzdálenosti vůči druhému letadlu a přiblížení do takové blízkosti, která měla za následek náraz do výše letícího letounu.

2) Ztrátou kontroly nad oběma letouny v malé výšce nad zemí.

ÚZPLN vydal bezpečnostní doporučení CZ-2017-002:

ÚZPLN doporučuje výrobci EV-97 zvážit vhodnost stávajícího způsobu zástavby záchranných systémů s použitím upevňovacího popruhu a způsobu řešení jeho průniku konstrukcí.