Logo ÚZPLN

ÚSTAV PRO ODBORNÉ ZJIŠŤOVÁNÍ PŘÍČIN LETECKÝCH NEHOD

Průvodní formulář k předběžné a závěrečné zprávě


Datum události : 2005-08-26
Číslo zprávy :
Druh zprávy : Závěrečná zpráva
Místo události : LKLT
Druh události : Letecká nehoda
Hmotnostní kategorie MTOM : <2250 kg
Druh provozu : Rekreační a sportovní létání
Druh letadla / SLZ : Sportovní letecká zařízení
Typ letadla / SLZ : EV-97 EUROSTAR
Zdravotní následky události : Se smrtelným zraněním
PDF dokument : pdf

Popis:

Dne 26.8.2005 ve 13.50 UTC obdržel ÚZPLN oznámení o letecké nehodě SLZ typu EV-97 EUROSTAR, pozn. zn. OK – KUR 16 na LKLT. Pilot a cestující při nehodě zahynuli.

Ze záznamu GPS vyplývá, že pilot provedl let po trase Závist – Tábor – Nové Hrady. Zde prováděl řadu levých a pravých zatáček. Návrat byl proveden východně od Tábora přes Říčany, Horní Počernice a Vinoř na LKLT. Po minutí Vinoře letěl v ose RWY 23 LKLT. Pilot ohlásil „Finále 23“ a postupně klesal na přistání bez významných odchylek od osy přiblížení a profilu sestupu. Na záznamu GPS je patrné vysunutí vztlakových klapek s typickým snížením rychlosti při mírném nastoupání výšky. Pilot pokračoval v ustáleném klesání v ose RWY 23 bez jakýchkoliv významných odchylek od směru dráhy a sestupové roviny až do podrovnání.

Pilot pak náhle ohlásil úmysl opakovat okruh, letoun přerušil přistání a začal stoupat s vybočením vlevo. Počáteční rychlost stoupání byla malá. V průběhu této fáze zavřel pilot vztlakové klapky, což ještě situaci zhoršilo. Letoun přešel do pádu s levým náklonem a přetočením na záda. Do země narazil pod úhlem cca 60°. Motor pracoval normálně. Po pádu zůstal letoun v poloze na zádech.

Pohyb letounu před vznikem LN dokládá záznam radiokorespondence s ATS LKKB, výpověď služby AFIS LKLT, vyhodnocení záznamu GPS a výpovědi svědka.