Průvodní formulář k předběžné a závěrečné zprávě
ZpětPopis:
Dne 11.9. 2005 ÚZPLN obdržel oznámení incidentu letadla SAAB-SAFIR 91D rakouského provozovatele. Pilot letadla pojížděl z parkovacího místa k letu skupiny letadel TEAM 2000 v rámci vystoupení při CIAF 2005 na letišti Brno Tuřany. Při výjezdu z travnaté plochy na pojížděcí dráhu (TWY A) se kolo příďového podvozku propadlo do prohlubně vzniklé na rozhraní mezi travnatou plochou a okrajem betonového odvodňovacího kanálu vozovky TWY A. Při poklesu přídě letadla došlo k nárazu vrtule do betonového povrchu TWY A, její deformaci a násilnému zastavení motoru letadla. Letadlu byla poskytnuta asistence záchrannou požární službou letiště (ZPSL). Na základě oznámení bylo zahájeno odborné zjišťování příčin incidentu. Příčinou bylo pilotem neočekávané propadnutí kola předního podvozku do dutiny vzniklé pravděpodobně dlouhodobým působení eroze půdy na styku travnaté plochy s betonovým okrajem odvodňovacího kanálu vozovky pojezdové dráhy.