Logo ÚZPLN

ÚSTAV PRO ODBORNÉ ZJIŠŤOVÁNÍ PŘÍČIN LETECKÝCH NEHOD

Průvodní formulář k předběžné a závěrečné zprávě

Zpět

Datum události: 2006.05.11
Číslo zprávy:
Druh zprávy: Závěrečná zpráva
Místo události: TMA II Praha
Druh události: Incident
Hmotnostní kategorie MTOM: <2250 kg
Druh provozu: Rekreační a sportovní létání
Druh letadla / SLZ: Letouny
Typ letadla / SLZ: BE 33 Bonanza
Zdravotní následky události: Bez zranění
PDF dokument: pdf

Popis:

Dne 11. května 2006 ÚZPLN obdržel od ŘLP ČR, s.p. oznámení incidentu letadla Beech 33 Bonanza. Pilot letadla, který prováděl VFR let z letiště Gera – Leumnitz (EDAJ) na letiště Bratislava (LZIB), vstoupil do FIR Praha bez navázání spojení s příslušným stanovištěm ATC. Severně od bodu Rakovník vletěl v hladině 5500 ft do TMA IV LKPR a následně do TMA II LKPR bez navázání předepsaného oboustranného spojení s příslušným stanovištěm řízení letového provozu (APP Praha), čímž nepovoleně narušil řízený prostor třídy C. Stanoviště letové informační služby se pokusilo bezvýsledně navázat obousměrné spojení s neidentifikovaným letadlem, které vstoupilo do FIR Praha ještě před tím, než narušilo TMA IV LKPR. Pilot letadla se ohlásil na kmitočtu letové informační služby až v době, kdy proletěl TMA III LKPR. Podle instrukcí stanoviště ATS potom pokračoval v letu VFR na letiště určení. Na základě oznámení bylo zahájeno odborné zjišťování příčin incidentu. Příčinou byl chybný postup pilota v navázání oboustranného spojení s příslušným stanovištěm ATS před vstupem do řízeného prostoru.