Logo ÚZPLN

ÚSTAV PRO ODBORNÉ ZJIŠŤOVÁNÍ PŘÍČIN LETECKÝCH NEHOD

Průvodní formulář k předběžné a závěrečné zprávě

Zpět

Datum události: 2006.08.18
Číslo zprávy:
Druh zprávy: Závěrečná zpráva
Místo události: FIR Praha
Druh události: Incident
Hmotnostní kategorie MTOM: >5700 kg
Druh provozu: Obchodní a letecká doprava
Druh letadla / SLZ: Letouny
Typ letadla / SLZ: B 737
Zdravotní následky události: Bez zranění
PDF dokument: pdf

Popis:

Dne 18. 8. 2006 ÚZPLN obdržel od ŘLP ČR, s.p. a AČR oznámení incidentu letadla B 737. Posádka letadla D-AHIF prováděla let HHI5753 z letiště Izmir Adnan Menderes (LTBJ) na letiště Bremen (EDDW). Řídící letového provozu ACC Praha (NEU EC) byl informován, že let HHI5753 letí ve FIR Bratislava bez spojení a pokusy o navázání spojení s posádkou HHI5753 byly neúspěšné. Letadlo HHI5753 vstoupilo do FIR Praha ve FL 380 nad bodem HDOPI bez navázání spojení s nastaveným kódem SSR 7600 a pokračovalo via UY444 na bod HDO. Proti letadlu bylo provedeno zakročování stíhacími letadly JAS 39 Gripen Armády ČR (QRA). Spojení s posádkou se poté podařilo navázat na tísňovém kmitočtu. Pro poruchu vysílače VHF1 radiostanice posádka letadla HHI5753 nemohla vysílat zprávy. Posádka letadla HHI5753 obdržela od pilota QRA na tísňovém kmitočtu instrukci k přeladění na příslušný sektorový kmitočet ACC Praha a byla pak schopna jednostranným spojením přijmout zprávy NEU EC. Byla provedena „Squawk Ident“ identifikace a posádka dále jednala podle instrukcí NEU EC. Informace o letu HHI5753 byla předána FIR Rhein, posádka letadla byla přeladěna na příslušný kmitočet a v 11:21 opustila nad bodem HDO FIR Praha. Příčinou nenavázání obousměrného spojení byla porucha VHF radiostanic na letadle.