Průvodní formulář k předběžné a závěrečné zprávě
ZpětPopis:
Dne 2. 11. 2007 ÚZPLN obdržel od ŘLP AČR hlášení incidentu – snížení minima rozstupu mezi vrtulníkem AČR Mi-24V a letounem Z 43. Posádka vrtulníku, volací znak 790, prováděla postup přiblížení PAR na kmitočtu radarového řídícího konečného přiblížení LKPO (PAR EC). Pilot Z 43, který vstupoval do letištního okruhu v prostoru třetí zatáčky a byl na spojení na kmitočtu řídícího letového provozu MTWR Přerov (TWR EC), obdržel kvůli provozu instrukci k prodloužení po větru s neúplnou informací o význačném provozu. Pilot Z 43 odpověděl nesprávně, ale TWR EC na to nereagoval. K zajištění rozstupu za vrtulníkem požádal pilota Z 43, aby oznámil vizuální kontakt. Pilot odpověděl, že má kontakt a pokračoval po okruhu. Když ohlásil, že točí na finále, TWR EC vydal povolení k přiblížení na dlouhé finále. V době, kdy se vrtulník Mi-24V nacházel ve vzdálenosti asi 1 km od bodu dotyku RWY 06, se letadlo Z 43 dostalo zprava do polohy asi 150 m od vrtulníku Mi-24V. Na nebezpečí srážky reagoval instruktor ve vrtulníku akcí k vyhnutí. Obě letadla pak přistála na LKPO. K této události v leteckém provozu došlo v důsledku působení více faktorů, které se spojily v příčinný řetězec:
- nedostatečné zhodnocení provozní situace při předávání informace a zajišťování rozstupu letadel řízených na různých kmitočtech ze strany TWR EC a PAR EC,
- nestandardní frazeologie ze strany pilota Z 43 a TWR EC,
- nesprávný závěr, že pilot Z 43 vidí provoz na přistání a rozstup zajišťuje sám, ke kterému dospěl TWR EC na základě hlášení pilota Z 43.