Průvodní formulář k předběžné a závěrečné zprávě
ZpětPopis:
Dne 5. 9. 2010 ÚZPLN obdržel oznámení letecké nehody letounu CAP 231 na letišti LKTO. Pilot prováděl soutěžní akrobatický let v rámci 17. FAI Mistrovství Evropy v akrobacii. Po ukončení své sestavy přistával okruhem na nezpevněnou RWY 08. Zmýlil se v určení dotykové zóny a dosednul před prahem RWY 08. V dojezdu narazil pravou nohou hlavního podvozku do kovové konstrukce prahové značky – praporků. Pravé podvozkové kolo se ulomilo a letoun narazil vrtulí a křídlem do země. Pilot nebyl zraněn. Letoun byl nárazem do konstrukce prahové značky a do země poškozen. S velkou pravděpodobností leteckou nehodu způsobil souběh následujících příčin:
- na části RWY 08 nezpůsobilé pro provoz nebylo zřízeno značení nepoužitelnosti,
- chybné rozhodnutí pilota při určení místa přistání v důsledku subjektivního výkladu významu prahového značení na RWY 08 letiště Toužim,
- nerozpoznání konfliktní situace před dosednutím v důsledku omezeného výhledu vpřed ve fázi podrovnání.