Logo ÚZPLN

ÚSTAV PRO ODBORNÉ ZJIŠŤOVÁNÍ PŘÍČIN LETECKÝCH NEHOD

Průvodní formulář k předběžné a závěrečné zprávě


Datum události : 2008-04-17
Číslo zprávy :
Druh zprávy : Závěrečná zpráva
Místo události : FIR Praha JERBOA
Druh události : Incident
Hmotnostní kategorie MTOM : <2250 kg
Druh provozu : Rekreační a sportovní létání
Druh letadla / SLZ : Sportovní letecká zařízení
Typ letadla / SLZ : WT-9 Dynamic
Zdravotní následky události : Bez zranění
PDF dokument : pdf

Popis:

Dne 18. 4. 2008 ÚZPLN obdržel od ŘLP AČR oznámení nepovoleného vstupu letadla WT9 do MTMA LKPD a dočasně omezených vzdušných prostorů pro vojenské letecké cvičení FLYING RHINO 2008, označených jako JERBOA a RAT2. Pilot letadla WT9, který prováděl let z letiště Katowice / Pyrzowice (EPKT) na letiště Eggenfelden (EDME), ohlásil na kmitočtu APP Ostrava vstup do FIR Praha. Na APP Ostrava nebyl k dispozici letový plán, pouze informace o letu SPSPEC předaná FIS Krakow po vzletu z Katowic. Podle zobrazení na displeji let směřoval do prostorů LK R3 a JERBOA, proto řídící letového provozu APP Ostrava (APP EC) doporučil SPSPEC kurz letu k vyhnutí se aktivovaným omezeným prostorům, koordinoval vzniklou situaci s MACC Praha a vyslal pilotovi informaci o příslušném kmitočtu MACC Praha pro získání informací o podmínkách letu na zamýšlený výstupní bod z FIR Praha. Pilot spojení na kmitočtu MACC Praha nenavázal a bez povolení vstoupil postupně do MTMA LKPD, JERBOA a následně RAT2, kde omezil po dobu 20 min vojenský letový provoz. Let byl monitorován APP LKPD, APP LKCV a následně APP LKNA až do 13:31, kdy jihozápadním kurzem opustil FIR Praha. Vedoucí směny MACC vzhledem k vzniklé situaci koordinoval vojenský provoz a zastavil činnost v LK R1. Příčiny spočívaly v následujícím sledu pochybení pilota:

  • při předletové přípravě nedostatečně zhodnotil situaci vzhledem k řádně publikovaným dočasně omezeným vzdušným prostorům pro vojenské cvičení,
  • po ztrátě spojení s APP Ostrava se rozhodl pokračovat vlastní navigací, aniž na příslušných kmitočtech stanovišť ATC nebo FIC vyžádal povolení vstupu do MTMA a získal informace o aktivaci omezených vzdušných prostorů pro vojenské cvičení, které na zvolené trati letu přicházely v úvahu a byl povinen je obletět.