Průvodní formulář k předběžné a závěrečné zprávě
ZpětPopis:
Dne 25. 6. 2011 ÚZPLN obdržel oznámení letecké nehody vrtulníku Schweizer 269C-1 na ploše SLZ Šumvald. Pilot prováděl let s další osobou na palubě. Přistával s dojezdem. Krátce po dotyku ližin se zemí vrtulník začal při dopředném pohybu vybočovat vpravo. Zásah do směrového řízení nebyl účinný, proto se pilot snažil zabránit naklánění vrtulníku vychýlením cyklického řízení a zvednutím kolektivu nadlehčit vrtulník. Při nárazu ližiny do terénní nerovnosti se ale vrtulník začal překlápět vlevo a převrátil se na levý bok. Posádka nebyla zraněna. Vrtulník byl převrácením a nárazem listů nosného rotoru do země poškozen. Pravděpodobné příčiny byly porucha směrového řízení vrtulníku v důsledku rozlomení stojiny pedálu a nevhodné zásahy do cyklického řízení a kolektivního řízení.
ÚZPLN vydal bezpečnostní doporučení:
FAA a EASA zvážit způsob provádění prohlídek pedálů směrového řízení použitých ve vrtulnících Schweizer 269C-1 s cílem snížit na minimum možnost výskytu trhlin vedoucích k poruše.