Logo ÚZPLN

ÚSTAV PRO ODBORNÉ ZJIŠŤOVÁNÍ PŘÍČIN LETECKÝCH NEHOD

Průvodní formulář k předběžné a závěrečné zprávě


Datum události : 2013-09-24
Číslo zprávy :
Druh zprávy : Závěrečná zpráva
Místo události : LKJA
Druh události : Letecká nehoda
Hmotnostní kategorie MTOM : <2250 kg
Druh provozu : Ostatní
Druh letadla / SLZ : Letouny
Typ letadla / SLZ : PA-34-200T
Zdravotní následky události : Bez zranění
PDF dokument : pdf

Popis:

Popis:  Dne 24. 9. 2013 došlo v místě 77 m před prahem RWY32 letiště Jaroměř k letecké nehodě letounu PA-34-200T. Velitel letounu vykonával praktické přezkoušení pilotovi - žákovi za účelem získání kvalifikace MEP land. Během provádění prvku „nácvik bezpečnostního přistání“, který byl prováděn v souladu s bodem 5.4 zkušebního protokolu (simulovaný stav nouze – požár, kouř), v jeho závěrečné fázi přiblížení před zahájením opakování, vydal velitel letounu pokyn pro nastavení ovladače vrtulí, na který pilot - žák reagoval náhlým uzavřením výkonu motorů, čímž došlo k prosednutí letounu a následnému tvrdému dotyku se zemí na poli, které se nachází před prahem dráhy 32 LKJA. Velitel letounu již nedokázal dotyku se zemí zabránit, i když okamžitě zvýšil výkon motorů. Po odskočení převzal řízení a převedl letoun do stoupání a po zjištění, že je schopen pokračovat v letu s vysunutým podvozkem se vrátil na LKHK, kde měl zajištěnu technickou a lékařskou pomoc. Zde provedl dva průlety před stanovištěm AFIS pro kontrolu správné polohy vysunutého podvozku před přistáním. Před přistáním vypnul oba motory, vypnul elektrická zařízení a zavřel palivové kohouty a otevřel dveře. Došlo k poškození trupu, křídel a podvozku.

Příčinou prosednutí letounu v závěrečné fázi přiblížení bylo náhlé uzavření výkonu motorů přezkušovaným pilotem - žákem na základě nepochopení příkazu FE. Komunikace byla vedena v anglickém jazyce a "podobnost" slov „propeller“ a „throttles“ vedla k  pochybení pilota – žáka, který místo přestavení ovladačů vrtulí na minimální úhel pracoval s ovladači přípustí. V konfiguraci a na rychlosti, ve které se letoun nacházel, náhlé snížení výkonu, vedlo k prosednutí stroje a nárazu o zem s následným odskočením. Nezabránil tomu ani následný zásah velitele letounu.