Logo ÚZPLN

ÚSTAV PRO ODBORNÉ ZJIŠŤOVÁNÍ PŘÍČIN LETECKÝCH NEHOD

Průvodní formulář k předběžné a závěrečné zprávě


Datum události : 2014-06-06
Číslo zprávy :
Druh zprávy : Závěrečná zpráva
Místo události : 1 km NW od LKKA
Druh události : Letecká nehoda
Hmotnostní kategorie MTOM : <2250 kg
Druh provozu : Ostatní
Druh letadla / SLZ : Sportovní letecká zařízení
Typ letadla / SLZ : P 92 ECHO
Zdravotní následky události : Se smrtelným zraněním
PDF dokument : pdf

Popis:

Dne 6. 6. 2014 ÚZPLN obdržel oznámení o letecké nehodě ultralehkého letounu P 92 Echo, která se stala při provádění aerovleku kluzáku LS 3 z RWY 32 LKKA. Pilot vlečného letounu po odpoutání stoupal v přímém směru osy dráhy. Podle výpovědi pilota kluzáku vlečný letoun po cca 1 min letu, ve výšce cca 30 – 40 m nad zemí, náhle začal klopit příď k zemi. Klopení do strmého střemhlavého letu mělo za následek, že se kluzák dostal do polohy nad vlečný letoun. Než se pilot kluzáku stačil vypnout, vlečné lano se přetrhlo. Pilot vlečného letounu před nárazem do země neaktivoval záchranný systém. Letoun narazil do země na obilném poli a vzňal se. Nárazem a požárem byl zcela zničen. Pilot zahynul.

Pilot kluzáku provedl zatáčku a přistál zpět na LKKA na RWY 14. Na místo letecké nehody se téhož dne dostavila komise ÚZPLN a zahájila odborné zjišťování příčin.

Jednoznačnou příčinu se komisi nepodařilo zjistit.

Ke vzniku neřešitelné havarijní situace pravděpodobné přispěly tyto faktory:

  1. Náhlé klopení vlečného letounu do strmého sestupného letu.

  2. Použití krátkého vlečného lana s vysokou pevností, bez mechanické pojistky.

  3. Nedostatek času na úspěšné odvrácení nebezpečí.

  4. Když došlo k přetržení lana, sklon letounu již byl tak velký, že výška nad zemí nepostačovala k vybrání.

  5. Pilot v ohrožení života nepoužil záchranný systém bez ohledu na výšku.

Vzhledem k okolnostem letecké nehody ÚZPLN vydává následující bezpečnostní doporučení.

  1. ÚZPLN doporučuje, aby Úřad pro civilní letectví zvážil vydání poradního materiálu zdůrazňujícího pilotům faktory spojené se vznikem „vyvěšení vlečné“ a havarijní situace při aerovleku zejména prováděném lehkým letounem.
  2. ÚZPLN doporučuje, aby Letecká amatérská asociace ČR zvážila revizi doplňkových požadavků na vlečné zařízení a lano při provádění aerovleku ultralehkými letouny – SLZ, které mohou být používány pro vlekání kluzáků.