Logo ÚZPLN

ÚSTAV PRO ODBORNÉ ZJIŠŤOVÁNÍ PŘÍČIN LETECKÝCH NEHOD

Průvodní formulář k předběžné a závěrečné zprávě

Zpět

Datum události: 2017.07.19
Číslo zprávy:
Druh zprávy: Závěrečná zpráva
Místo události: Justynów, Polsko
Druh události: Vážný incident
Hmotnostní kategorie MTOM: <2250 kg
Druh provozu: Ostatní
Druh letadla / SLZ: Letouny
Typ letadla / SLZ: Cessna P210N
Zdravotní následky události: Bez zranění
PDF dokument: pdf

Popis:

Dne 19. 7. 2017 pilot prováděl let VFR z letiště Warsawa/Babice na LKLT. Po vzletu byly všechny provozní parametry normální. Po cca 25 min od vzletu pilot zaznamenal náhlý vzestup otáček vrtule a na motorovém monitoru signalizaci „Warning“. Při kontrole zjistil nulový tlak oleje a značný pokles plnícího tlaku. Vyslal tísňový signál MAYDAY a řešil diverzi na letiště Lodž. Následně se, s ohledem na stále se zhoršující výkon motoru, rozhodl pro nouzové přistání do pole s vysunutým podvozkem. Krátce před dosednutím přepnul palivový kohout do polohy „OFF“ a vypnul motor, aby nedošlo k poškození vrtule. Dosednul do vysokého porostu obilí, do kolejí po traktoru. Po zastavení a zajištění letounu vyslal přes jiné letadlo zprávu o bezpečném přistání.
Dne 20. 7. 2017 obdržel ÚZPLN od polského orgánu pro šetření v civilním letectví (SCAAI) oznámení o vážném incidentu – nouzovém přistání letounu Cessna P210N českého provozovatele s tím, že tuto událost nebude stát události šetřit. ÚZPLN na základě shromážděných informací zahájil odborné zjišťování příčin.
Příčinou vážného incidentu bylo přerušení dodávky oleje do motoru v důsledku náhlé poruchy olejového čerpadla způsobené rozlomením hřídele hnacího kola.
Faktory, které mohly mít vliv na vznik defektu hřídele:
  • oprava hřídele metodou laserového návaru přídavného materiálu,
  • možná nesouosost uložení hřídele v důsledku opravy tělesa čerpadla, kterou však nebylo možné ověřit.