Průvodní formulář k předběžné a závěrečné zprávě
ZpětPopis:
Pilot letounu Cessna 208B, volací znak SPWAW (dále jen "SPWAW") prováděl let z LKKB na EPBC. Po vzletu byl TEC MTWR Kbely (dále jen "TEC") identifikován a obdržel instrukci pokračovat na výstupní bod LIMA, následně informaci o provozu na dlouhém finále RWY 24 a pokyn pokračovat na výstupní bod LIMA. Z důvodu přibližování SPWAW k sestupové ose RWY 24, TEC vydala SPWAW další informace o poloze provozu ve vzdálenosti 4 NM a instrukcí točit doprava LIMA. Pilot SPWAW odpověděl, že provoz vyhledává. K nedostatečnému rozstupu došlo vzhledem k vzájemné poloze a trajektorii letů SPWAW a letu L-410 UVP-E-20M, volací znak GRZL45 (dále jen "GRZL45"). Když pilot SPWAW stále zatáčel do kurzu kolizního se sestupovou osou RWY 24, TEC vydala SPWAW důraznou instrukci okamžitě točit doprava, doporučený kurz 090°. Ihned poté TEC vydala GRZL45 instrukci k okamžitému stoupání z důvodu provozu křižujícímu osu RWY 24 a upřesnila polohu SPWAW. Pilot GRZL45 odpověděl, že stoupá. Následně TEC informovala GRZL45, že je s provozem vykřižován. Pilot GRZL45 potvrdil vizuální kontakt.
Příčinou vážného incidentu byly chybný navigační postup pilota SPWAW při vizuálním odletu z LKKB a jeho pozdní reakce na příkazy ATC. V důsledku toho vznikla nebezpečná situace vzhledem k vzájemné poloze a trajektoriím SPWAW a GRZL45.