Průvodní formulář k předběžné a závěrečné zprávě
ZpětPopis:
Dne 2. 5. 2011 ÚZPLN obdržel oznámení události letounu P.180 Avanti II. Posádka, která prováděla let IFR podle letového plánu z LRBS na LKPR, zjistila během ILS přiblížení RWY 06 LKPR problém s vysouváním podvozku. Pilot ohlásil, že provádí průlet, protože nemá vysunutý podvozek. Posádka pak vysunula podvozek nouzově, byla vektorována a provedla přistání na RWY 13 LKPR. Během dojezdu po přistání pilot zjistil, že brzdy nejsou funkční a nemůže řídit natáčení přední podvozkové nohy. Použitím motorů vyklidil RWY 13 na TWY P, ohlásil situaci, požádal o odtažení a vypnul motory a palubní síť.
K letounu se na žádost TWR dostavila JPO HZS, která ověřila, že nehrozí nebezpečí a letoun pak byl odtažen na odbavovací plochu JIH. Zde pilot chtěl zasunout vztlakové klapky, ale po zapnutí palubní sítě došlo k zavření přední podvozkové nohy. Příď poklesla a narazila otevřenými kryty příďového podvozku na zem. Přitom došlo k poškození krytů předního podvozku a mechanismu přední podvozkové nohy. Posádka ani cestující nebyli zraněni. Na místě stání nevznikla žádná škoda.