Logo ÚZPLN

ÚSTAV PRO ODBORNÉ ZJIŠŤOVÁNÍ PŘÍČIN LETECKÝCH NEHOD

Průvodní formulář k předběžné a závěrečné zprávě

Zpět

Datum události: 2006.05.11
Číslo zprávy:
Druh zprávy: Závěrečná zpráva
Místo události: TMA PRAGUE LKPR
Druh události: Incident
Hmotnostní kategorie MTOM: <2250 kg
Druh provozu: Obchodní a letecká doprava
Druh letadla / SLZ: Letouny
Typ letadla / SLZ: BEECH BE 33 BONANZA
Zdravotní následky události: Bez zranění
PDF dokument: pdf

Popis:

CZ 06 156 EN

On 11 May 2006 Czech Republic Air Accident Investigation Institute (AAII) received notification from the Air Traffic Control Centre of the Czech Republic of an incident involving a Beech 33 Bonanza airplane. The pilot of the plane, which was on the VFR flight from GERA – Leumnitz (EDAJ) to Bratislava (LZIB), entered FIR Praha without establishing contact with its respective ATC unit. North of the point of Rakovník at a level of 5500 ft he flew into TMA IV LKPR and then TMA II LKPR, without establishing prescribed two-way contact with his respective air traffic control centre (APP Praha), penetrating the control area of class C. The flight information centre failed to establish two-way communication with the unidentified airplane, which had entered FIR Praha before penetrating TMA IV LKPR. The pilot of the plane reported himself on the flight information centre frequency only after he had passed TMA III LKPR. Then he followed ATS instructions and continued flying under VFR to the destination aerodrome. Based on the notification, an investigation into the incident began.